Bra partsinlaga av Betsson / Kindred / Leo Vegas i Dagens Industri

Shekarabi påtalar spelbolagens höga reklaminvesteringar, vilket är sant och riktigt

MEN

Sanningen är att om alla spelbolag skulle lägga sig på Svenska Spels och ATGs nivå av reklaminköp, skulle det inte finnas någon plats kvar för några radio- eller tv-program alls mellan reklaminslagen. Dessa bolag har ökat mediainvesteringarna med 70%, från redan högsta nivåerna på marknaden.

Det är orimligt att som ministern låta sig nöjas med att samma uppmaning att minska reklamvolymen som riktats till övriga spelbolag även gäller Svenska Spel, men sedan inte ta sitt ansvar som ägare av bolaget. Resultatet har blivit att 70 procent av reklamökningen kommer från statligt ägda Svenska Spel och statligt styrda ATG.

Och då har vi endast berört traditionell reklam, alltså typiskt nog den vanliga 30-sekundersreklamfilmen i tv. Vad som sällan lyfts fram är kommersiella redaktionella samarbeten vars enda syfte är att marknadsföra spel.

I synnerhet TV4 är en veritabel reklampelare för sådan säljfrämjande verksamhet. Det skrapas trisslotter i morgonsoffan, och kvällens underhållning inleds med V75-klubben som en timma senare ersätts av dagens Keno-dragning, som en halvtimma senare följs av Postkodmiljonären. Och på det Lotto, Joker och Drömvinstendragningar på onsdagar och lördagar samt en timme V75 på lördagar samt dagliga Dagens Dubbel-sändningar i sporten 22.30.

Inget av dessa program är annonsmärkta. Få av dem har de för vanlig spelreklam obligatoriska upplysningarna om 18-årsgräns och vart man kan vända sig om man får problem med sitt spelande. Det är faktiskt helt otillständigt.

Säga vad man vill om de utskällda reklamfilmerna för spel, men det råder aldrig någon tvekan om vem som är avsändare och att det rör sig om ett kommersiellt budskap. Men vem är egentligen avsändare av Triss-skrapet i morgonsoffan? Nyhetsredaktionen på TV4 eller Svenska Spel? Och var är hänvisningen till den nationella Stödlinjen, den hjälplinje vi alltid upplyser om i våra reklamfilmer?

Samt även alla butiker på gatorna som gör enorma mängder med reklam för endast ATG och Svenska Spel , där spelpåverkan på intet sätt är beräknad såsom reklam!

Samt ATG och Svenska Spel har sedan 2004 köpt upp hela kvällstidningarnas spelbilagor/sportbilagor, vilket heller inte räknas såsom spelreklam, men otvetydigt i huvudsak är spelpåverkan och redaktionellt material ofta är producerade av de gamla monopolbolagen .

Märkligt nog uppger heller inte ATG / Svenska Spel kostnaderna för all denna form av marknadspåverkan !

” https://www.di.se/debatt/spelbolagens-chefer-staten-gor-mest-reklam/ “